Poruchy chování zahrnují širokou škálu projevů. V některých případech je velmi obtížné určit, co je ještě vhodné a co už není vhodné či žádoucí chování. Hranice toho, co je vhodné a přiměřené, často stanovuje sama společnost. Proto tato pravidla nejsou přesně definována.
Oficiální definice a klasifikace poruch chování vychází z Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize (F90–F98 Poruchy chování a emocí vznikající zejména v dětství a dospívání).
Poruchy chování v dětství
Diagnostika
Klíčovou roli v diagnostice hraje rozlišení "normální" agrese a "nepsychiatrického" problémového chování od trvalejšího a problematického chování.
Na základě Mezinárodní klasifikace nemocí jsou poruchy chování charakterizovány opakujícím se a dlouhodobým nebo trvalým
disociálním chováním
ničení cizího majetku
vloupání do domů, budov, aut
zakládání požárů
časté lhaní - s cílem získat výhodu nebo se vyhnout povinnostem či závazkům
agresivním chováním
krutost a hrubost vůči ostatním lidem a zvířatům
vážné a nadměrné rvačky
fyzická agresivita
používání nástrojů a předmětů, které mohou vážně zranit jinou osobu
silné a intenzivní výbuchy hněvu
krádeže ve formě loupeže, vydírání
krádež bez konfrontace s obětí - například krádež nebo padělání peněz
vynucování sexuální aktivity na druhých
vzdorovitým chováním
záškoláctví před dosažením věku 13 let
útěky z domova
provokativní chování
trvalá neposlušnost
Je důležité rozlišovat opakované, dlouhodobé a trvalé projevy chování. Ojedinělé disociální chování nebo činy, trestné činy a přestupky, vzdorovité chování, záškoláctví, drobné krádeže a rvačky nemusí u jedince hned znamenat poruchy chování. I když všechny tyto činy jsou pro poruchy chování typické.
Při posuzování, zda se jedná o poruchu chování, je také velmi důležité zohlednit věk dítěte.
Poruchy chování se dělí do dvou kategorií z hlediska jejich vzniku:
Rané - Poruchy chování se začínají objevovat v předškolním věku. Do puberty se rozvinou do závažnějších forem. U tohoto typu je vysoké riziko kriminálního vývoje.
Pozdní - Poruchy chování se začínají objevovat během dospívání. Prognóza je u tohoto typu příznivější.
Vylučujícími faktory pro diagnózu poruch chování jsou stavy jako například:
schizofrenie
deprese
autismus a poruchy autistického spektra
ADHD
Pokud poruchy chování začínají u dětí předškolního věku, jejich vývoj a prognóza jsou méně příznivé. V takovém případě mohou v dospělosti skončit disociální poruchou osobnosti. Pacient s takovou poruchou má problémy ve vztahu ke společnosti:
nedbá na práva druhých
porušuje práva a zákony
vědomě klame druhé, aniž by se cítil vinen
nerespektuje společenská pravidla a povinnosti
nedodržuje morálku
je nezodpovědný
je často agresivní
je výbušný - snadno se rozčílí
ospravedlňuje a racionalizuje svou agresivitu a výbušnost
postrádá soucit nebo empatii
obviňuje ostatní ze svých neúspěchů
Průvodní jevy, které vedou k rozvoji disociální poruchy:
projevy v raném dětství
chování se nemění se změnou prostředí, je časté a opakované
dysfunkční prostředí/rodina s dysfunkční komunikací a patologickým chováním
Zdroj fotografií: Getty Images
Příčiny poruch chování
Příčin poruch chování je více a nejsou zcela definovány. Podílejí se na nich různé faktory:
sociální
psychologické
biologické
Sociální faktory
Velký vliv hraje rodinné prostředí. Jedná se o následující faktory:
trestné činy, k nimž dochází v rodině a v okruhu nejbližších osob
zneužívání návykových látek rodiči nebo příbuznými
Konfliktní rodinné prostředí - hádky, násilí přítomné v okruhu příbuzných
nedostatek péče, zanedbávání dětí
konfliktní a nenávistný vztah mezi rodiči a dětmi
Psychologické faktory
Mezi psychologické rizikové faktory patří např.:
hyperaktivita
kognitivní deficity
jazyková bariéra
trauma - které následně vede k posttraumatické stresové poruše
Biologické faktory
Genetické faktory byly intenzivně zkoumány. V současnosti však převládá názor, že klíčová je souhra genetických faktorů a prostředí.
Agresivita
Agrese je jedním z častých projevů poruch chování. Je však velmi obtížné jednoznačně určit míru agrese.
Existuje několik dělenítypů agrese. Nejjednodušší z nich dělí agresi na dva typy:
Reaktivní agrese - impulzivní, nepromyšlená, vznikající ze vzteku a frustrace
Proaktivní agrese - předem promyšlené chování, kterého se člověk dopouští bez pocitu viny nebo výčitek svědomí
Dělí se také na základě dalších kritérií, mezi něž patří například:
impulzivita
emocionální nestabilita
úzkost
kognitivní dezorganizace
dravá agrese
Agrese se dělí na tyto typy:
Impulzivní agresivita
Tento typ se vyznačuje neschopností odolat impulsu, nutkání nebo pokušení, ať už vnějšímu, nebo vnitřnímu. Na tomto základě vzniká neplánovaná a rychlá agresivní reakce.
Afektivní agresivita
Typická je přehnaná reakce na negativní nebo frustrující podněty.
Je velmi podobná impulzivní agresi, ale tomuto typu předchází změna nálady.
Úzkostná agresivita
Je spojena s prožíváním úzkosti při pocitu ohrožení. Prožívání této úzkosti vede k agresi vůči jedinci nebo vůči ostatním.
Agrese následně vede ke zmírnění úzkosti.
Je typická pro děti s
posttraumatickou stresovou poruchou
poruchou autistického spektra
mentální retardací
neurovývojovými poruchami
Agresivita s kognitivní dezorganizací
Vyskytuje se u psychóz, kde je narušeno vnímání a úsudek.
Velmi typickým rysem je paranoia, která často vyvolává agresi.
Predátorská agresivita
Je označovaná také jako plánovaná nebo chladnokrevná.
Je typická pro poruchy chování.
Ačkoli se jedná o plánovanou agresi, má biologický základ, který souvisí se zvýšenou stimulací v mozku.
Porucha opozičního vzdoru
Porucha opozičního vzdoru se vyskytuje u dětí ve věku od 6 do 10 let. Tato porucha je charakterizována následujícími projevy:
výrazné vzdorovité chování
neposlušné chování
provokativní chování
hněv a vzdor je orientován na autority (rodiče, vychovatele), učitele, naopak s vrstevníky obvykle vycházejí dobře
tyto děti se snadno rozčílí - mají nízkou toleranci vůči frustraci
obvykle tato porucha probíhá
bez agresivity nebo delikventních činů
žádné známky zneužívání, brutality
žádné závažné projevy ničení majetku
Zdroj fotografií: Getty Images
Porucha chování ve vztahu k rodině
Tato porucha splňuje všechna kritéria poruch chování. Pro tuto poruchu je charakteristický narušený vztah dítěte a rodiče. Velmi často je toto chování zaměřeno na nevlastního rodiče.
K nevhodnému chování tedy dochází v rodinném prostředí. Mimo rodinu se dítě obvykle problémovým chováním neprojevuje.
Nesocializované a socializované poruchy chování
V případě antisociální poruchy chování je typické, že dítě nebo dospívající má potíže se začleněním mezi své vrstevníky - špatná socializace. Často je odmítáno, je neoblíbené. Nemá žádné blízké přátele ve stejné věkové skupině. Ve vztazích s dospělými chybí důvěra.
Současně se projevují i všechny poruchy chování. Výtržnictví a krádeží se však mohou dopouštět i ve spolupráci s ostatními - nejen sami.
Na rozdíl od nesocializované poruchy chování při socializované poruše chování je osoba schopna navazovat vztahy s vrstevníky. Zároveň se projevují všechny aspekty poruchy chování.
Stejně jako u předchozího typu může mladistvý páchat výtržnictví a drobné přestupky sám nebo ve skupině s ostatními.
Pozitivní faktory
Existují faktory, které působí pozitivně. Zabraňují vzniku nebo rozvoji poruch chování. Patří mezi ně například:
dobrý a kvalitní vztah s rodiči
pravidelná školní docházka - a tím i pocit začlenění
Při poruchách chování je dobré vyhýbat se spouštěčům. Na začátku je nutné vést si záznamy o tom, jak často a kdy se jednotlivé poruchy chování objevují. Následnou analýzou lze mnohdy odhalit jak vzor, tak spouštěče.
Pokud se podaří odstranit nebo alespoň omezit faktory, které problémové chování podporují nebo posilují, může to mít zásadní vliv na jeho zlepšení.
Na závěr ještě několik tipů, jak zlepšit vztah dítěte a rodiče:
Uznávejte a chvalte své dítě. Odměňujte ho pochvalou za dobrý skutek nebo chování. Pochvaly nemusí být přehnané ani příliš časté. Je ale dobré dítě upozornit na to, že vidíte jeho snahu dělat dobré věci.
Zapojte dítě do každodenních činností nebo událostí. Je to skvělá příležitost si s ním popovídat a projevit zájem o jeho myšlenky nebo názory. Zároveň máte opět možnost dítě pochválit za jeho snahu a pomoc a dítě se zároveň bude cítit užitečné.
Stanovte jasný, pravidelný a předvídatelný režim. Snažte se zavést a dodržovat pravidelný režim - například čas večeře, čas vyhrazený pro volnou hru, čas vyhrazený pro domácí úkoly....
Sledujte chování dítěte. Pokud máte pocit, že se začíná chovat nevhodně, pokuste se přesměrovat jeho pozornost jiným směrem.
Buďte důslední. Proberte s partnerem své postupy a buďte důslední i klidní při jejich dodržování a uplatňování. Hněv svědčí o tom, že nemáte situaci a emoce pod kontrolou. Toho mohou děti zneužít. Mluvte s dítětem, ne na dítě.
Nevyhrožujte. Výhrůžky a odmítání mají obvykle jen krátkodobý účinek.
Projevte pochopení a soucit. Pokud se vašemu dítěti rozhodnutí nelíbí, uznejte jeho pocity smutku, hněvu, rozčarování...
Pamatujte, že jste pro své děti vzorem. Se vším, co od vás vidí a slyší, se často ztotožňují - ať už je to dobré, nebo špatné. Proto věnujte pozornost tomu, jak v různých situacích reagujete.
Omezte sledování médií. Připravte dětem jiné, alternativní a zábavnější činnosti. Vyhněte se násilným pořadům. Ideální je sledovat pořad společně s dítětem a vysvětlovat mu, co se v obraze děje.
Zdroj fotografií: Getty Images
Poruchy chování jsou komplexní a na jejich vzniku a rozvoji se podílí mnoho faktorů. Z tohoto důvodu musí být i léčba komplexní. Spolehlivá léčba pomocí léčiv není dosud předem stanovena a objasněna.
Léčba by neměla být zaměřena výhradně na pacienta. Do léčebného procesu by měli být zapojeni také rodiče, učitelé, vychovatelé a další blízcí příbuzní.
Nemoci s příznakem "Změn chování – poruch chování"
solen.sk - PORUCHY CHOVÁNÍ U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH; Pavel Theiner, Ph.D.
socia.sk - Poruchy správania z pohľadu pedopsychiatra
aafp.org - General Parenting Strategies: Practical Suggestions for Common Child Behavior Issues; MICHAEL G. KAVAN, PhD, SHAILENDRA K. SAXENA, MD, PhD, AND NAUREEN RAFIQ, MD
Vystudovala jsem farmacii na Univerzitě veterinárního lékařství a farmacie v Košicích. Následně jsem získala titul PharmDr. na Veterinární a farmaceutické univerzitě v Brně. Vedle studia jsem pracovala ve veřejné lékárně. Po dvou letech mateřské dovolené jsem nastoupila na pozici lékárníka v lékárně. Zároveň si dokončuji specializační studium v oboru lékárenství.
Jelikož se každý den v mé práci setkávám s různými otázkami ohledně onemocnění a volně prodejných léků, doplňků stravy, a zároveň jsem typ člověka, který se rád vzdělává, jsem velmi ráda, že jsem dostala příležitost i tímto způsobem vyřešit některé problémy.
Cílem portálu a obsahu není nahradit odborné vyšetření. Obsah má pouze informativní a nezávazný charakter, nikoli poradní. V případě zdravotních potíží doporučujeme vyhledat odbornou pomoc, navštívit nebo kontaktovat lékaře, lékárníka.