Trápí vás únava v těhotenství?

Trápí vás únava v těhotenství?
Zdroj fotografie: Getty images

Jste těhotná... Pro většinu žen jsou tato slova v ordinaci gynekologa krásnou zprávou. Nastává období radostného očekávání malého drobečka, vnímáte jeho přítomnost celým svým srdcem, pozorujete změny, jež se dějí s vaším tělem, těšíte se z pohybů, které cítíte.

Obsah článku

Čas ke konci těhotenství jako by se strašně vlekl, vždyť nejraději byste si už miminko přivinula k sobě. To jsou ty hezké stránky. A jelikož každá mince má dvě strany, vlivem hormonálních změn se dějí věci, které až tak nepotěší.

Změny nálad, tloustnutí, změny pokožky, obavy, jak to celé zvládnu, strach z porodu. Cítíte se unavená, až tak, že někdy nedokážete vstát z postele nebo vás vyčerpá i běžná činnost, kterou jste hravě zvládala. Nejste sama. Únavě v těhotenství se nevyhne asi žádná žena.

Únava v těhotenství

Těhotenství je období, kdy v organismu ženy dochází k vývoji plodu. Trvá 10 lunárních měsíců - 280 dní, 40 týdnů. Jednotlivé třetiny těhotenství se nazývají trimestry. Tolik definice. A za ní se skrývá spousta hormonálních a tělesných změn, které někdy umí čekání na miminko pořádně znepříjemnit.

V prvním trimestru těhotenství neboli v období od oplodnění do konce 13. týdne dochází k velkým změnám v těle matky. Některé ženy vnímají změny citlivěji, jiné zvládají toto období bez větších obtíží. Mezi první příznaky patří nevolnost, zvracení, únava, změny nálady a chutí, nutkání na močení, závratě.

unavená žena
Únava v těhotenství je běžná. Foto: Thinkstock

Únava v tomto trimestru je důsledkem přizpůsobování se organismu zvýšení nároků během těhotnosti. Způsobují ji hormonální a metabolické změny, vývoj zárodku, ale příčina může být také na psychickém podkladu nebo v nedostatku železa.

Je to náročné období a je třeba si dopřát tolik odpočinku, jak je jen možné.

Po příchodu z práce odpočívejte, choďte spát brzy, o víkendech si naplánujte méně náročné činnosti, pokud únava není extrémní, zařaďte lehké aktivity, pohyb, procházky v přírodě, sport. Hlavně však poslouchejte, co vám tělo říká.

Chrání vás před vyčerpáním. Pokud máte náročnou práci, oznamte zaměstnavateli, že jste těhotná, již na začátku, z důvodu přeřazení na jinou pracovní pozici.

V důsledku únavy se mohou zhoršovat i příznaky nevolnosti. Odpočiňte si a tyto příznaky se zmírní, nebo dokonce až úplně vymizí.

Stravujte se zdravě, do jídelníčku zařaďte ovoce, zeleninu, lehčí jídla, jezte raději častěji a menší porce, alespoň 2x týdně zařaďte i potraviny bohaté na železo – listovou zeleninu, fazole, vajíčka, sušené ovoce – zejména meruňky -, hovězí maso.

Nevynechávejte návštěvy v poradně pro matky u gynekologa, svěřte se se svými problémy, pokud to bude nutné na základě krevních testů, lékař předepíše železo a vitamíny.

Ve druhém trimestru těhotenství, kterým označujeme období 14.-27. týdnu, se cítíte lépe. Tělo se přizpůsobilo změnám, plod ještě není natolik velký, aby způsoboval potíže, únava a nevolnost mizí a vy si toto období naplno užíváte. Miminko roste a vy ho už cítíte, jeho pohyby vás naplňují radostí. Někdy vás vzbudí v noci. Věnujte se s rozumnou mírou aktivitám, které máte rády, ale myslete i na své děťátko.

Třetí trimestr začíná 28. týdnem a končí porodem. Děťátko a děloha stále více a více roste a začínáte se cítit velká, těžkopádná, může vás pálit žáha, máte potíže s trávením, závratě, křeče v nohou, častěji močíte, hůře se vám dýchá, neboť děťátko tlačí na bránici, bolí vás záda.

Únava ve třetím trimestru umí také pořádně potrápit. Souvisí právě s předchozími obtížemi. Tak moc byste si pospala, ale nedokážete se v posteli ani pořádně uložit.

Odpočívejte, relaxujte, nepřepínejte se, omezte jídla, která vám způsobují pálení žáhy.

Používejte více polštářů pod hlavou, snažte se spát na levém boku, čímž se uvolní tlak dělohy na velké cévy, a tím se zlepší návrat krve k srdci.

Večer přijímejte méně tekutin, aby vás tolik nenutkalo na močení. A nezapomínejte nadále ani na pohyb, nekomplikované těhotenství není nemoc – dopřejte si procházky v přírodě, plavání, věnujte se sportům, na které jste byla zvyklá, která jsou bezpečná pro vás i vaše děťátko. Omezte však pohyb spojený s otřesy a rizikem pádů.

Užívejte si dny před příchodem malého drobečka s přáteli, rodinou. Budete se cítit uvolněnější, v lepší psychické pohodě, a tak budete také lépe snášet období ke konci těhotenství.

Vždyť ta dlouho očekávaná chvíle přijde, ani se nenadějete, a konečně děťátko uvidíte. Bude potřebovat spoustu lásky a péče, tak odpočívejte, dokud to lze.

fsdílet na Facebooku
Cílem portálu a obsahu není nahradit odborné vyšetření. Obsah má pouze informativní a nezávazný charakter, nikoli poradní. V případě zdravotních potíží doporučujeme vyhledat odbornou pomoc, navštívit nebo kontaktovat lékaře, lékárníka.